onsdag 9 juni 2010

Oj då. Det var visst länge sedan jag uppdatera. Det har dock inte hänt så mycket. Har varit i Sverige för över en vecka, vilket var himla trevligt. Vädret var bra den större delen av tiden. Var underbart att äntligen få köra lite bil och träffa mina kompisar och självklart min familj. Provkörde en Z4 3.0 Coupe i Sverige. Helt fantastisk bil, lite synd att det var en automat men annars så underbar. Under vistelsen i Sverige så fixade jag lite för mitt mastersarbete, var tvungen att gå på två exjobbspresentationer och opponera på ett exjobb (Arashks). Var för övrigt första gången i Angered också, detta tack vare att Arashk hade sin examensfest där (bor där).

Helgen efter jag kom hem (hem och hem) från Sverige till Tyskland (alltså förra helgen) var jag i Nürnberg för att besöka Mikael och Erik som gör en del av sitt exjobb där. Nürnberg ligger bara typ 20 mil från Stuttgart. Tog tåget dit, vilket tog runt 2 timmar. Tågvagnen jag satt i var nästintill helt tom, steg dock på en barnfamilj senare vars ett av sina barn hette Sven, det ni!

Väl framme i Nürnberg så mötte Mikael och Erik upp mig på tågstationen. Därefter gick vi direkt till deras Hotell de bor på. De har var sitt rum. Under denna helgen bodde jag i Mikaels rum. Vi delade på den extra kostnaden för att ha mig där, 50€. Hotellet låg i centrum så vi hade gång avstånd till allt.


Riktigt shysst rum. Sedan begav vi hos ut på en vandring på stadens gator. Om vi jämför Stuttgart och Nürnberg så är det som natt och dag. Nürnberg är en vacker stad med många gamla byggnader (snarare nyrenoverade).


Kyrkor fanns det gott om. Tog kort på den största kyrkan, men vete tusan var dessa kort är. Försvann bara.


Erik i hög person.


Utsikt från slottet som är uppe på en kulle. Ganska platt stad.


Vy från slottsmuren. Älskar dessa korsvirkes hus.


Rann en flod genom staden.




Känner du igen detta butiks namn, Gunvor? Du borde!


Hittade något för dig också Ingvar. Såg sådana vagnar som vi har hämma.



Efter rundturen så möte vi upp med en tysk tjej som grabbarna hade stiftat bekantskap med tidigare under sin vistelse. Denna tjej var också med oss på lördagskvällen. Under min tid i Nürnberg så besökte vi ett antal uteserveringar och pubar, men dock bara ett uteställe. Utestället var ganska likt de som finns i Sverige.

Frukost/lunch/middag på en italiensk restaurang på söndagen innan avresa.


Sedan var det att packa sitt pick och pack för att bege sig till tåget. Kom 10 minuter innan tåget skulle gå och tur var det, för det skulle visa sig att tåget skulle bli smockfullt. Satte mig först på en plats som inte skulle vara reserverad (hade ingen reserverad sittplats, bara plats på tåget). Men så plötsligt så visade det sig att alla platser var reserverade i den vagn jag satt i. Personer med reservation kom och jaga bort folk som satt på deras platser. Jag orkade inte flytta på mig, så jag hoppades bara på det bästa att ingen skulle ta min plats i anspråk. Dröjde dock inte länge innan det hände, som tur var platsen bredvid mig fortfarande ledig (typ den enda i hela vagnen). Men det dröjde inte många minuter innan det kom en pappa med två små barn som hade reserverat delvis denna plats, dock så var pappan snäll och sa att han inte behövde den platsen för att han kunde dela plats med sina två flickor. Tur var det, för det fanns inga mer platser på hela tåget. Det fanns flera personer som stod upp hela resan. Det ropades senare ut att det var visst två vagnar som saknades.

Förresten det var länge sedan jag postade en bil bild så här kommer en. BMW M3 CSL, mumma säger jag bara. Riktigt sällsynt bil. Denna bil står precis utanför institutet för fordonsmekanik. Står en hel del najs bilar på universitets parkeringen.


Tänkte avsluta detta blogginlägg med en bild från idag. Ibland är det skönt att inte ha bil, för i så fall så kunde jag inte njutit av ösregnet som gjorde mig sällskap på vägen hem (20 minuters promenad). Mitt lilla reklamparaply som jag hade i väskan skyddade dock bara mitt huvud. Vattnet från paraplyet rann av ner på min rygg. Riktigt underbart må jag säga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar