måndag 19 april 2010

Haft fullt upp som vanligt även denna vecka.

Början på veckan gick åt till att förbereda min presentation. Presentationen gick faktiskt mycket bra. Gjorde dock det enkelt för mig, genom att skriva ner precis vad jag skulle säga så jag satt och läste lite innantill men på ett elegant sätt. Lade ner "lite" mer tid än de andra på att göra en fin presentation.


Tisdagen och onsdagen gick åt till att försöka plugga inför torsdagens slutprov. Studiemoralen var väl inte den bästa. Pluggade ihop med Lars, Euardo (Brasilian) och Diego (även han Brasilian). Det kanske inte blev så mycket pluggande.

Köpte ett par nya skor, medan jag var sjuk och de kom i början av veckan. Riktigt sköna. Beställde dem via puma onlines hemsida.


Slutprovet på torsdagen gick faktiskt bättre än förväntat. Slutprovet bestod av tre delar; grammatik, hörförståelse och skrivning. Hörförståelsen var rätt så enkel. Min grammatik är dock inte den bästa, men den blir bättre och bättre. Efter provet så gick hela klassen till Pizza Hut och därefter till ett biljardställe. Klassen bestod inte av några direkt stjärnor på biljard. Till och med jag kunde briljera på biljard och det säger det mesta. På kvällen så lagade jag, Lars och Euardo middag hemma hos mig. Blev rätt så gott (pasta, tomatsås och svinkött). I bakgrunden står Michael (min rum kompis) och hans kompis. Blev rätt så trångt i köket, me ndet gick.


Efter middagen blev det en liten förfest hemma hos mig (cirka 10 personer), sedan bar det iväg till var de flesta "utlänningar" bor. De har "samlat" typ alla utbytes studenter på samma ställe. Där var det avslutsfest för tyska kursen.

På fredagen fick vi hjälp med att välja kurser (till universitet). Visste dock redan vad jag skulle välja så det var inte så mycket till hjälp. På kvällen gick jag, Lars och Arne på bio. Vi såg Schwerkraft (tyngdkraft). Handlade om hur en man bara flippade ur efter ha sett en annan man ta självmord. Ganska bra film faktiskt. Förstod det mesta av tyskan också, vilket var trevligt. När man var mitt inne i filmen så tänkte man inte ens att den var på tyska. Se den, om du kan tyska det vill säga. Ska säga att innan dessa åt vi Kebab (Dönner Kebap/Yufka som det heter här. Och jag börjar tröttna på denna maträtt nu faktiskt. Smakar inte alls bra här. Efter filmen gick vi hem till Lars och spelade kort med några tjejer från klassen. Blev rätt så tidig hemgång.

På lördagen var det en "skolresa" till Bodensee, vilket ligger så långt söder du kan komma i Tyskland. Själva sjön tillhör tre länder; Tyskland, Schweiz och Österrike. Bussen gick 8.00 från campus, lite väl tidigt kan tyckas. Tänkte själv (som många andra) sova på bussen. Det var trots allt en två timmars resa till Bodensee. Dock säte de spansk talande folket ombord bussen stopp för detta. Lite väl högljut folk detta=) Väl framme i Bodensee så besökte vi en stad som heter Friedrichshafen. Där besökte vi ett Zeppelin museum. Om jag förstod allt rätt så kommer Zeppelinarna (luftskeppen) från Bodensee. Inte så mycket att säga om detta. Det enda kanske är att de var riktigt stora.


Sedan var det dags för mat. Nån kyckling och ris eller något som liknar pasta (lokal mat). Vi åt mat precis bredvid Bodensee. Nedan ser du Lars och Arne. Andra bilden visar hur sluttningarna såg ut längs Bodensee, vinrankor överallt.


Därefter åkte vi till en stad som heter Meersburg. Riktigt vacker stad, som ni ser på bilderna. De är kända för sitt vin här. Den sista av de tre bilderna är tagen från ett vinmuseum. Texten lyder: Das leben ist viel zu kurz, um Schlechten Wein zu trinken. Detta kan till och med en person inte kan någon tyska förstå=) (Eller kanske måste skriva en översättning för Erik: Livet är för kort, för att dricka dåligt vin.) Avslutar med en liten onödig film, ville bara filma något. Dock måste jag säga att det var riktigt rofyllt vid vattnet. Saknar faktiskt sjön lite nu när jag bor här mitt på fastlandet.






På kvällen när jag kom hem så var det bara att duscha snabbt för att sedan bege sig till en förfest i krokarna och därefter så var det fest inne i Stuttgart.

Idag söndag, var vi (Lars, Arne, Euardo, Diego, Jeff, Shaun och några andra) på Frühlingsfest (vårfest). De har byggt upp en stor nöjespark vid floden Neckar. I denna "nöjespark" finns det stora öltält och då menar jag stora. De säljer nästintill bara en liters öl. Finns mer ställen än denna nöjespark dock. Denna fest pågår ända fram till till 5 maj.





Imorgon är det första dagen i skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar